Samochód napedzany benzyna lub olejem napedowym ma silnik spalinowy. Silnik jest maszyna, która przeksztalca energie paliwa w ruch mechaniczny. Silnik spalinowy sklada sie z róznych elementów. Wszystkie maja swoja specyficzna funkcje. Wewnatrz silnika znajduje sie wal korbowy. Silnik ma tylko jeden wal korbowy, a bez tego walu silnik nie dziala. Wal korbowy sklada sie z kilku ramion korby, które sa polaczone z dlugim walem. Liczba ramion korby zalezy od liczby cylindrów w silniku. Pomiedzy róznymi ramionami korby znajduja sie powierzchnie nosne, na których wal korbowy opiera sie o blok silnika za pomoca lozysk ramy. Na kazdym koncu walu korbowego znajduje sie równiez powierzchnia nosna. Wewnatrz duzego odlewanego bloku silnika znajduja sie duze wywiercone otwory, cylindry. W cylindrach tloki poruszaja sie w góre i w dól. Gdy silnik pracuje, paliwo i powietrze mieszaja sie, tworzac gaz. To jest nastepnie wprowadzane do cylindrów i zapalane. Potem objetosc gazu wzrasta, a tloki sa w ten sposób dociskane przez cisnienie w cylindrach. Tloki sa polaczone z walem korbowym za pomoca korbowodów. Prety te pomagaja przeksztalcic moc z tloków w ruch obrotowy walu korbowego. Zawory steruja tak, ze spalanie odbywa sie tylko w jednym cylindrze na raz. Moc przenoszona przez wal korbowy jest wykorzystywana na kazdym koncu walu. Z jednej strony moc trafia do skrzyni biegów, dzieki czemu samochód moze jechac do przodu. Na drugim koncu walka znajduje sie naped walka rozrzadu poprzez lancuch lub pasek. Dodatkowo naped paskowy do agregatów takich jak generator i sprezarka klimatyzacji. Wal korbowy silnika jest wysokiej jakosci i dlatego zwykle nie wymaga wymiany. Wal korbowy wytrzymuje tak dlugo, jak samochód. Ale jesli zaniedbano silnik, na przyklad nie wymieniajac oleju, wymiana moze byc konieczna. W pojedynczych przypadkach moga równiez wystapic wady materialowe walu. Podczas wymiany silnik jest najpierw wyjmowany z samochodu. Nastepnie olej jest spuszczany. Elementy na obu koncach walu korbowego musza zostac usuniete. Miska olejowa jest usuwana z bloku silnika. Teraz mozesz zobaczyc sam wal korbowy, a aby odlaczyc go od bloku silnika, nalezy odkrecic pokrywy lozysk ramy.
Lozysko silnika 2
Wal korbowy 28

Odsłony/strona